Merhabalar, bu yazımızda Python yazılım dili ile hesap makinesi oluşturmayı deneyeceğiz. Hesap makineleri, artık cep telefonları ve akıllı cihazların çok kullanılması nedeniyle popülerliğini yitirmeye başlasa da birçok kullanıcı tarafından halen daha kullanılmaktadır. Python gibi matematik alt yapısı güçlü ve matematiksel işlemlerde çok güçlü bir yapısı olan yazılım dilinde de bu uygulamayı yapmak ve sizlerle paylaşmanın faydalı olacağını düşündük. İşlem adımlarını aşağıda adım adım hazırladık.
Adım 1: Python Ortamını Hazırlamak
İlk adımda, Python programlama dili için bir geliştirme ortamı kurmanız gerekmektedir. Eğer henüz bir Python yorumlayıcısı yüklemediyseniz, Python resmi web sitesinden indirebilir ve kurabilirsiniz. Ayrıca, tercihinize göre bir Python entegre geliştirme ortamı (IDE) kullanabilirsiniz. Örneğin, PyCharm, Visual Studio Code veya Jupyter Notebook gibi popüler seçenekler mevcuttur.
Adım 2: Temel Arayüzü Oluşturmak için Kütüphaneleri İçe Aktarmak
Python’da bir arayüz oluşturmak için genellikle tkinter
adlı bir kütüphane kullanılır. Bu kütüphane, basit grafiksel kullanıcı arayüzleri (GUI) oluşturmanıza yardımcı olur. İlk olarak, hesap makinenizin temel arayüzünü oluşturmak için tkinter
‘ı içe aktaralım. Daha sonra butonlar için fonksiyonlarımızı oluşturuyoruz. Bundan sonra ana pencerenin yapısını oluşturuyoruz. Ardından ekranın yapısını (genişlik, hizalama) belirleyerek oluşturuyoruz.
import tkinter as tk
def button_click(number):
current = display.get()
display.delete(0, tk.END)
display.insert(tk.END, current + str(number))
def button_clear():
display.delete(0, tk.END)
def button_equal():
expression = display.get()
result = eval(expression)
display.delete(0, tk.END)
display.insert(tk.END, result)
# Ana pencereyi oluşturun
window = tk.Tk()
window.title("Hesap Makinesi")
# Ekran
display = tk.Entry(window, width=30, justify="right")
display.grid(row=0, column=0, columnspan=4)
Adım 3: Arayüz Bileşenlerini Eklemek
Hesap makinenizin arayüzü, en azından birkaç düğme ve bir sonuç alanı içermelidir. Buradaki butonları belirtiyoruz. Örneğin 0-9 sayıları, toplama, çıkarma, bölme, çarpma gibi butonlar oluşturuluyor.
# Butonlar
button_1 = tk.Button(window, text="1", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(1))
button_2 = tk.Button(window, text="2", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(2))
button_3 = tk.Button(window, text="3", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(3))
button_4 = tk.Button(window, text="4", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(4))
button_5 = tk.Button(window, text="5", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(5))
button_6 = tk.Button(window, text="6", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(6))
button_7 = tk.Button(window, text="7", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(7))
button_8 = tk.Button(window, text="8", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(8))
button_9 = tk.Button(window, text="9", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(9))
button_0 = tk.Button(window, text="0", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click(0))
button_add = tk.Button(window, text="+", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click("+"))
button_subtract = tk.Button(window, text="-", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click("-"))
button_multiply = tk.Button(window, text="*", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click("*"))
button_divide = tk.Button(window, text="/", padx=20, pady=10, command=lambda: button_click("/"))
button_equal = tk.Button(window, text="=", padx=20, pady=10, command=button_equal)
button_clear = tk.Button(window, text="C", padx=20, pady=10, command=button_clear)
Adım 4: Butonları Yerleştirme ve İşlevselliği Ekleme
Hesap makinenizin arayüzü hazır olduğuna göre, düğmelere tıklama ve matematiksel işlemleri gerçekleştirme işlevselliğini eklemeye geçebiliriz ve ardından ana döngüyü çalıştırırız:
# Butonları yerleştirin
button_1.grid(row=1, column=0)
button_2.grid(row=1, column=1)
button_3.grid(row=1, column=2)
button_4.grid(row=2, column=0)
button_5.grid(row=2, column=1)
button_6.grid(row=2, column=2)
button_7.grid(row=3, column=0)
button_8.grid(row=3, column=1)
button_9.grid(row=3, column=2)
button_0.grid(row=4, column=0)
button_add.grid(row=1, column=3)
button_subtract.grid(row=2, column=3)
button_multiply.grid(row=3, column=3)
button_divide.grid(row=4, column=3)
button_equal.grid(row=4, column=2)
button_clear.grid(row=4, column=1)
# Ana döngüyü çalıştırın
window.mainloop()
Sonuç Olarak
Burada bir basit hesap makinesinin ne kadar kolay bir şekilde yapıldığını öğrenmiş olduk. Python özellikle sahip olduğu matematik alt yapılı kütüphaneleri sayesinde veri bilimi, büyük veri, veri analizi, veri madenciliği ve mühendislik analizleri gibi konularda oldukça uzman ve güçlü bir yazılım dilidir. Bu yazılım dilini kullanarak sizler de farklı projeler geliştirebilirsiniz.